Angelique: “Sporten tijdens je zwangerschap kan geen kwaad”

Zwanger en blijven sporten, kan dat? Nou en of! Een goed voorbeeld daarvan is onze Bootcamp trainer Angelique Wessels. Tijdens haar beide zwangerschappen is ze gewoon blijven sporten. Bootcamp, kickboksen, zwemmen, yoga, hardlopen.. Ze deed het allemaal én ze voelde zich er hartstikke goed bij! “Zolang je goed naar je lichaam luistert, kan sporten tijdens je zwangerschap absoluut geen kwaad”, aldus Angelique.

Geen verrassing
Dat Angelique tijdens haar zwangerschappen bleef sporten, was voor de mensen die haar kennen geen verrassing. Ze vertelt: “Ik ben altijd al een sportief persoon geweest. Ik heb veel sporten geprobeerd om te kijken wat bij me paste. Zo heb ik gedaan aan wedstrijdzwemmen, judo, fitness, streetdance, Jazzdance, badminton en voetbal. Dit deed ik allemaal heel fanatiek want ik ben iemand die altijd het beste uit zichzelf wil halen. Vroeger sportte ik dan ook bijna 7 dagen in de week en soms zelfs 2 keer per dag. Op mijn 18e kreeg ik tijdens het voetballen een zware enkelblessure waardoor het jaren duurde voordat ik weer fanatiek kon sporten.

In 2012 wilde ik eens kijken of kickboksen misschien bij me zou passen en zo kwam ik bij Tabonon terecht. Ik zocht een nieuwe uitdaging waarin ik mijn energie kwijt kon en nieuwe mensen kon ontmoeten die net zo fanatiek zijn als ik ben. Meteen na de eerste les was ik verkocht en ben ik nooit meer weggegaan bij Tabonon.

Zwanger en sporten
Ik vond het ontzettend fijn dat ik bij Tabonon ook tijdens mijn zwangerschap kon blijven sporten. Vanaf mijn 16e heb ik namelijk altijd overgewicht gehad en ik was bang dat ik tijdens de zwangerschap veel zou aankomen doordat ik niet meer zou kunnen trainen. Maar gelukkig kon ik dus gewoon doorgaan. Soms wel tot verbazing van de verloskundige, die me met open mond aanstaarde als ik haar vertelde wat ik allemaal nog deed. Dan vroeg ze me voorzichtig of ik het niet wat rustiger aan moest doen. Maar zelf ben ik ervan overtuigd dat het kan, zolang het goed voelt.

Mijn twee zwangerschappen heb ik verschillend ervaren en beide keren vond ik andere dingen fijn om te doen. Kickboksen en bootcamp heb ik bij beide zwangerschappen gewoon gedaan. Natuurlijk geen stoten en schoppen op mijn buik maar de rest kon ik allemaal nog makkelijk doen. Tijdens de eerste zwangerschap heb ik ook veel yoga gedaan, terwijl ik dit de tweede keer niet fijn vond. Hardlopen vond ik bij mijn eerste zwangerschap na 3 maanden al niet meer fijn, terwijl ik tijdens de tweede zwangerschap tot en met week 33 nog 6.5 km per week heb hardgelopen.

Toch aangekomen
Maar hoe hard ik ook sportte en op mijn eten lette, uiteindelijk kwam er beide keren 20+ kilo aan. Dit vond ik echt vreselijk, maar ja je krijgt er wel iets heel moois voor terug! Mijn doel na mijn zwangerschappen was dan ook om zo snel mogelijk weer te gaan sporten en af te vallen. Hierdoor ben ik na ongeveer 4 à 5 weken na de bevalling weer rustig gaan opbouwen met trainen met als eindresultaat dat ik beide keren binnen een half jaar de kilo’s kwijt was. Ik kwam er wel achter dat het de 2de keer allemaal een stuk moeilijker ging, maar de volhouder wint.

Hoe ik dit heb gedaan? Door op mijn eten te letten en te sporten. Ik houd niet van diëten, maar ik kijk wel veel op internet voor gezonde recepten. Ik ben gezonder gaan eten/leven. Ik zoek alternatieven die minder calorieën bevatten of gezonder zijn dan dat ik voorheen at. Ook maak ik veel meer zelf, in plaats van dat ik kant en klare dingen koop. Wat ook belangrijk is, is om jezelf af en toe die “slechte “ dingen toe te staan. Want dan kan je er ook beter van genieten en dan houdt je het ook makkelijker vol om je doel te behalen.

Kortom: Zwanger zijn en sporten gaat prima samen. Maar de ene persoon is de andere niet en zwangerschappen kunnen dus heel verschillende uitwerkingen op je hebben. Lukt iets niet meer, kijk dan naar wat je nog wel kan. Luister goed naar je lichaam en doe waar jij je goed bij voelt!”